Pelaaminen kaikissa eri muodoissaan on tällä hetkellä suositumpaa kuin koskaan. Voidaankin sanoa, että elämme parhaillaan pelaamisen kukoistuskautta, jonka korkein huippu on todennäköisesti vielä edessä päin. Aivan erityisen kovassa nosteessa on kuluneen vuosikymmenen aikana ollut mobiilipelaaminen. Suurin osa suomalaisista on ainakin jossain vaiheessa kokeillut jotain mobiilipeliä, ja yhä useammalle mobiilipelit ovat tärkeä osa arkea.
Samalla kun älypuhelimet ovat löytäneet tiensä jokaisen taskuun, on niiden kehitys ollut käsittämättömän nopeaa. Suurempi muistikapasiteetti, aiempaa terävämpi näyttöruutu ja parempi kuvataajuus ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, millä eri tavoin älypuhelimet ovat kehittyneet. Niitä käytetään nyt moneen muuhunkin kuin vain yhteydenpitoon, eikä vähiten pelaamiseen. Tällä sivulla tarkastelemme älypuhelimella pelaamista ja syitä sen suosion kasvun takana.
Älypuhelinten kehitys avaa uusia ovia pelimarkkinoilla
Markkinoilla julkaistaan joka ikinen vuosi uusia puhelinmalleja, jotka ovat toinen toistaan tehokkaampia ja sisältävät aiempaa enemmän ominaisuuksia. Tämä tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia pelialalle, minkä seurauksena viime vuodet ovat olleet pelinkehittäjille kiireistä aikaa. Niin suomalaiset kuin ulkomaisetkin peliyhtiöt tehtailevat kilpaa pelejä mobiilimarkkinoille, sillä juuri nyt mahdollisuuksia tuntuu olevan vaikka mihin. Niin Suomessa kuin muualla maailmalla videopelaaminen yleisellä tasolla on kasvanut huimasti sekä harrastuksena että teollisuuden alana. Onkin arvioitu, että videopelejä tehtailevien peliyhtiöiden tulot ovat jo suuremmat kuin musiikki- ja elokuvateollisuuden toimijoiden tulot yhteenlaskettuna. Kukapa olisi vielä parikymmentä vuotta sitten osannut aavistaa, kuinka huimiin mittoihin videopeliteollisuus tulee kehittymään?
Pelaajille mobiilipelaaminen tarjoaa hauskan viihteen lisäksi mahdollisuuden sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kännykällä pelaaminen ei edellytä kalliin pelikonsolin hankkimista, vaan se onnistuu helposti lähes miltä tahansa älypuhelimelta käsin. Juuri tämä on älypuhelimella pelaamisen kasvun suurin syy.
Myös Suomessa on nähtävissä selvä trendi, jossa yhä useammat pelaamisen ystävät ovat siirtyneet tietokoneella pelaamisesta mobiilin puolelle joko suurimmaksi osaksi tai jopa kokonaan. Tämä on havaittu myös valtavirtamediassa ja esimerkiksi Viihde Corner kertoo, kuinka Suomen pelimarkkina jatkaa kasvua mobiilisektorilla, eikä tilanteeseen ole odotettavissa muutosta tulevaisuudessa. Vaikka Suomi tunnetaan mobiilipelinkehityksen mallimaana, on myös meillä osaavista pelinkehittäjistä ollut viime aikoina jopa pulaa, ja tilannetta on nyt pyritty Suomessa korjaamaan lisäämällä koulutuspaikkoja pelikehityksen saralla.
Yhä useampi valitsee pelaamiseen älypuhelimen
Älypuhelin on pelivälineenä huomattavasti joustavampi kuin esimerkiksi tietokone tai pelikonsoli. Älypuhelin kulkee mukana kaikkialle, joten pelaaminenkin onnistuu riippumatta siitä, missä milloinkin sattuu liikkumaan. Mikäli on valmis tinkimään peliruudun koosta ja kenties kuvanlaadusta, on kännykällä pelaaminen huomattavasti vaivattomampaa ja joustavampaa verrattuna muihin vaihtoehtoihin.
Älypuhelimella pelaamisen suosiota on kasvattanut toki myös se, että pelien laatu on parantunut huimasti. On jo olemassa monia mobiilipelejä, joiden visuaalinen toteutus on huippuluokkaa ja jotka pystyvät siten tarjoamaan todella mukaansatempaavia pelielämyksiä. Hyvänä esimerkkinä voidaan mainita online-rahapelaamiseen keskittyvä iGamingin osa-alue, jossa kolikkopelit alkavat monelta osin muistuttaa pelikonsolilla pelattavia pelejä. Modernien videoslottien joukosta löytyy myös teemojen saralla nyt jokaiselle jotakin, sillä tarjolla on kaikkea aina elokuva-aiheisista sloteista klassisiin hedelmäpeleihin.
Kohdeyleisön stereotypiat romukoppaan
Ketkä ovat mobiilipelejä kehittävien peliyhtiöiden kohderyhmää? Kysymys on tärkeä, mutta vastaus on laajempi kuin ehkä saattaisi odottaa. Vaikka joskus onkin toki saattanut pitää paikkansa se, että kännykällä pelejä pelaavat lähinnä nuoremmat sukupolvet, ei asian laita ole enää lainkaan näin. Peliharrastuksen ovat ottaneet omakseen kaikenikäiset sukupuoleen katsomatta. Onkin syytä huomioida, että nyt Nintendon ja Segan parissa varttuneet alkavat jo olemaan keski-ikäisiä, ja heillekin pelaaminen on ollut aina luonteva osa vapaa-aikaa.
Mobiilipeleistä on innostunut kuitenkin myös vieläkin iäkkäämpi väestö. Mitä enemmän erilaisia kännykkäpelejä kehitetään, sitä enemmän vaihtoehtoja ja mielenkiintoista pelattavaa löytyy myös varttuneemmalle väelle. Moni yllättyisi kuullessaan, kuinka monet jo eläkeikään ehtineet suomalaiset ovat innostuneet pelaamaan kännykällä erilaisia pelejä aina korttipeleistä massiivisiin monen pelaajan verkkoroolipeleihin. On luonnollista, että mitä pidempään älypuhelinta on tottunut elämässään käyttämään, sitä luontevammin sen käyttö sujuu, ja tämän seurauksena myös kynnys erilaisten pelien ja muiden sovellusten lataamiselle madaltuu. Suomessa suurten ikäluokkien joukosta löytyy valtavasti diginatiiveja, joille mobiilipelaaminen on arkipäivää.
Millaisia kännykkäpelejä pelataan Suomessa eniten?
Vaikka tilastojen valossa Aasiasta löytyvät maailman suurimmat pelimarkkinat, jotka muodostuvat lähes 1,5 miljardista pelaajasta, ei se kerro aivan koko totuutta. Prosentuaalisesti pelaajien osuus väestöstä on monissa Aasian maissa pienempi kuin vaikkapa Euroopassa, jossa arvioilta noin puolet väestöstä ilmoittaa pelaavansa pelejä enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Eri tilastojen vertaileminen ei ole yksiselitteistä, mutta varmaa on se, että Suomi sijoittuu pelaamisen määrässä kärkikastiin. Suomalaiset ovat aina rakastaneet mobiilipelejä, mikä näkyy muun muassa innokkaana suhtautumisena pelialan kehitykseen.
Aina silloin tällöin julkaistaan sellaisten kyselyiden tuloksia, joissa selvitetään tämän hetken suosituimpia pelejä. Koska pelitarjonta elää ja muuttaa jatkuvasti muotoaan, on pelitrendien seuraaminen erittäin mielenkiintoista. Puhelimen sovelluskauppaa selatessa vastaan tuleekin toinen toistaan kiehtovampia mobiilipelejä. Aina ei ole helppoa valita niistä itselleen sopivinta pelattavaksi. Monet kännykällä pelattavat pelit ovat kuitenkin ilmaisia ainakin perusversioina, joten niitä voi huoletta ladata puhelimelleen kokeiltavaksi ilman pidempää sitoutumista, ja mikäli peli ei miellytä, voi sen saman tien poistaa sovellustensa joukosta. Suomalaisten mieltymykset pelien suhteen noudattavat pitkälti maailmalla vallitsevia trendejä.
Eniten ladattuja pelejä viime vuosina ovat olleet erilaiset strategiapelit sekä yksinkertaiset mutta viihdyttävät minipelit, joiden parissa on leppoisaa viettää aikaa. Muutamia esimerkkejä ladatuimmista mobiilipeleistä ovat Subway Surfers, Candy Crush Saga, Temple Run 2 ja My Talking Tom. Erityismaininnan ansaitsee tietysti myös Clash of Clans, joka on yksi kaikkien aikojen parhaiten menestyneistä suomalaisten kehittämistä mobiilipeleistä.
Clash of Clans on tilastojen valossa myös ajankäytöllisesti suosituin peli. Clash of Clans onkin mitä erinomaisin esimerkki kaikin puolin toimivasta kännykkäpelistä. Se on monipuolisella sisällöllä ja tyylikkäillä grafiikoilla varustettu mobiilipeli, jossa pelataan sosiaalisessa ympäristössä. Peli ei kuitenkaan edellytä pelaajalta jatkuvaa läsnäoloa, vaan sen pariin voi aina palata silloin kun itselle sopii ilman, että poissaolo vaikuttaisi merkittävästi pelin kulkuun tai siinä menestymiseen.
Tulevaisuuden näkymiä
Pian alkavat olemaan käsillä ne hetket, kun Suomessa käytännössä jokaisella on käytössään älypuhelin. Jo nyt yhteiskuntamme on vahvasti siirtynyt digitaaliseen muotoon, ja arkisten asioiden hoitamisessa älypuhelin alkaa olemaan lähes välttämätön kapistus. Niin vero-, pankki- kuin terveydenhuoltoon liittyvät asiat ja monet muutkin ovat hoidettavissa näppärästi verkossa, mutta edellytyksenä on mahdollisuus tunnistautua sähköisesti. Mikäli käytössä ei ole kännykkää, hankaloituu asioiden hoitaminen huomattavasti.
Vaikka on toki vielä niitäkin, jotka käyttävät kännykkäänsä vain pakon edessä jos sitäkään, alkaa se olemaan jo varsin harvinaista meillä Suomessa. Myös suomalainen yhteiskunta on siirtymässä vääjäämättä sataprosenttisesti uudelle digitaaliselle aikakaudelle. Arkisten asioiden hoitamisen lisäksi sillä on vaikutusta monella muullakin sektorilla – ja tietysti myös pelialalla. Peliyhtiöille älypuhelinten käyttäjien prosenttiluvun nouseminen sataan prosenttiin tarkoittaa käytännössä sitä, että ne saavat käyttöönsä mobiilipelimarkkinoiden koko potentiaalin. Mitä enemmän kysyntää mobiilipeleille on, sitä hanakammin uusia pelejä myös tehtaillaan markkinoille. Kun tähän vielä yhdistää älypuhelinteknologian kehittymisen nopean tahdin, on selvää, että mobiilipelaamisen saralla tullaan näkemään tulevina vuosina monenlaisia mielenkiintoisia ilmiöitä.